Åsa Lindestams blogg: En natt med polisen på stan

måndag 5 november 2007

En natt med polisen på stan


Polisbilens blå lampa roterar på taket av bilen, vi kör hastigt efter E4:an norrut och är spända på vad som kommer att spelas upp för våra ögon: Jag har fått förmånen att hänga med en kväll och natt på stan med polisen!

Efter en sväng in till kvällens pubar och krogar för att hälsa på de som ska jobba görs en alkotest på alla bilar på norra Hamngatan. Mitt i testen kommer ett larm, bråk i Norrala. Tre av kvällens fyra bilar kör i full fart för att ta hand om vad som nu håller på att hända. Några minuter senare är vi framme, jag får order att sitta still i bilen trots att jag bär skyddsväst men det känns OK.

Efter ett samtal med de inblandade får en kille följa oss till stationen. Vi tar en snabbfika och ger oss ut igen. Många ungdomar blir glada när polisen kommer, många känner killarna o tjejerna vid namn och ropar på oss. Vi kör gågatan fram, kliver ur ibland och lyssnar vad folk säger till oss.

Vi får förstärkning av kommunens alkoholhandläggare som gör kontroller på alla krogar: Varm mat ska kunna tillagas på alla ställen, annars bryter man mot lagen.

Sent på natten får vi larm igen: Misstänkt rattfylla! En snabb åktur igen, men trots tre bilar på plats hinner den misstänkte undan. Vi hittar en tjej som är rejält full, hennes mamma kontaktas och hon får hjälp av Ungdomsteamet en bit på vägen tills mamman möter upp. Många är hungriga framåt småtimmarna, jag undrar varför krogarna inte vill servera mat då, här finns mycket pengar att tjäna. Ser en man utanför en krog, han har tidigare nekats tillträde på något ställe och verkar fortfarande inte komma in någonstans, lite för påverkad för att släppas in.

Nattbussarna går hemåt, några taxin hämtar en del, men ett antal personer dröjer sig kvar trots att klockan är en bit över två på morgonen. Jag hör att de diskuterar efterfest. Men för min del är natten över, och det kändes skönt att krypa ur skyddsvästen, tacka för en mycket spännande och intressant kväll och krypa ner i sängen.

Nu återstår att ta tag i en rad intressanta förslag och göra dem till motioner i det kommande politiska arbetet!

Inga kommentarer: