Åsa Lindestams blogg: Besök på äldreboende

fredag 14 september 2007

Besök på äldreboende

Den 31/8 besökte jag Lindens servicehus i Bergvik, Söderhamn. Det ligger lummigt inbäddat vid Ljusnans strand och flera rum har utsikt över älven. Jag togs om hand av chefen Lena redan vid 7.30-tiden på morgonen, hon berättade om hur huset fungerade och tog mig med på en rundvandring. Vi träffade hemtjänstens utegrupp, där någon varit o hälsat på mig på riksdagen tidigare. Kul! Vi var till demensboendet och pratade om hur man kan arbeta med olika dementa sjukdomar för att bibehålla så mycket som möjligt för de gamla (eller den unge) som drabbats. Husets MAS-sköterska var också med i samtalet.

Sen överlämnades jag till en mycket trevlig kvinna som arbetat på servicehuset i många år. Hon tog mig med i sitt arbete, vilket bestod av att ta hand om ett antal äldre människor. Jag fick delta i jobbet genom att köra rullstol och lift, och fick också många goda samtal med de äldre, allt från blöjor till älgjakt.

De som jobbar i vården behöver fler händer och fler öron. Chefen o MAS-sköterskan vill ha möjlighet att sätta de som bäst behöver på demensboendet, inte som idag att har man fått en plats bor man alltid kvar.

Det var en bra dag, lärorik och trevlig, där jag fick en insikt om hur det skulle kunna vara i ett senare skede i livet.

Det är mitt fjärde besök inom äldreomsorgen i min kommun.

Inga kommentarer: