Åsa Lindestams blogg: Dörrknackning

onsdag 10 mars 2010

Dörrknackning


Knackade dörr med kamrater i Norrtälje. Jättekul, jag gillar verkligen det här. Dt blir många frågor och intressanta vinklingar, både från dem jag knackar med men också från de som öppnar dörren.

Äldre kvinnor öppnade försiktigt en liten glipa i dörren, lyssnade med lysande ögon och slappnade av när vi sa "socialdemokraterna". Många familjer öppnar dörren fullt ut, barnen kommer springande, hunden skäller och till och med katten öppnar ögonen.

Någon är arbetsklädd, på språng mot kvälls- och nattskift, det luktar mat i trappuppgångar. Ibland står där fullt av barnvagnar, ibland fullt av äldres hjälpmedel. Vissa trappuppgångar är strikt städade, andra har saker slängda som vi får kliva över.

Vi pratar politik mitt i vardagen, frågor kommer om skatt, pensionärer, hur man kan få information, hur man kan gå med i partiet, var hemsidan ligger, vem av oss som är mest känd, hur vi ställer oss till kattpolitiken och självklart också frågor om kommunal politik.

Jag får en uppfattning om en ny kommun som jag inte känner. De allra flesta blir jätteglada när vi kommer, de vill prata en stund. Nån säger att de röstar på annat parti. Men i vårt område var det få.

Fyller det nån funktion?

Ja, det gör det!

Ibland tror jag att för vissa är det enda gången de funderar över politik. Om vi kan väcka den frågan till liv så är det värt kvällen utifrån det perspektivet. Fast jag personligen tjänar också, genom att få en uppfattning om vilka frågor som rör sig just här och nu hos människor. Och det är nog så viktigt för mig i min roll som ledamot.

1 kommentar:

Ulrika Falk sa...

Det var den bästa beskrivningen av en dörrknackning jag läst :-) Instämmer helt och hållet. Det finns delade meningar om dörrknackning. de som är negativa är oftast de som aldrig gjort det. Jag ska ärligt säga att gårdagkvällen stärkte mig och min uppfattning att dörrknackning både är ett bra och roligt sätt att träffa medborgare. Tack för att du var med oss och gjorde kvällen så bra som den blev. Nu kommer vi köra stenhårt!