Åsa Lindestams blogg: En veckas försvarsförmåga?

måndag 14 januari 2013

En veckas försvarsförmåga?

Det skrämmer mig!
Sen tror jag inte att vi blir anfallen som ensamt land av nån annan, jag tror att vi ska ha försvaret som en försäkring för att det inte ska hända, men då får vi inte betala för liten premie.
Igår i Aftonbladet skrev Peter Hultkvist vad vi som (S) funderar över, idag och imorgon kommer vi att stå på scen o ge svar på så många frågor som vi bara hinner och får talartid för.

Vi är varken stolta eller nöjda i frågan, vi har andra lösningar än moderaterna har. Jag avslöjar inte svaret här, det kommer i omgångar de har två återstående dagarna här i Sälen.

Men en sak kan jag berätta, och det är att stridsflyg och ubåtsförsvar ska vara nationella säkerhetsintressen enligt oss!

4 kommentarer:

Henrik sa...

Det låter bra Åsa! Jag hoppas att ni även kommer att innesluta stridsfartyg samt taktisk transportförmåga inom det nationella säkerhetsintresset.

Jag måste säga att jag tycker att ni Socialdemokrater börjar låta bättre och bättre i försvarsfrågan. Jag tycker även ni gör helt rätt när ni faktiskt säger er vara villiga att satsa på försvaret och ta det ansvaret. Det är faktiskt det, ta ansvar på ett trovärdigt sätt, som ett statsbärande parti gör. Jag ber nu innerligt att ni inte viker ned er för Mp och V.

sofliggaren sa...

Men vänta nu. Försvarsbesluten oo och 04, vilket statsbärande parti stod bakom denna slakt av Försvarsmakten? Moderaterna skämmer ut sig och drar de sista spikarna i kistan, men liket har funnits där sedan länge. Alltid lätt att bräka i opposition, men oss med insikt lurar ni inte!

Åsa Lindestam sa...

Vi håller ut!
Till soffliggaren: och hur såg hotbilden ut då IMF med nu?

Unknown sa...

Ni har börjat komma med mycket bra kritik men återstår att se när och hur ni kommer agera. Ser verkligen framemot era förslag och hoppas innerligt att försvarsbudgeten höjs med några miljarder för att fixa dom problem som finns med underfinansiering av materiel mm.