Åsa Lindestams blogg: F21 och Luleås framtid

torsdag 5 november 2009

F21 och Luleås framtid


Träffade chefen F21 tillsammans med underchefer och kommunalråd och Fredrik Lund, kollega i Riksdagen och bosatt i Luleå för att se vad som händer just nu vad gäller flygflottiljen.

Efter min interpellationsdebatt med försvarsminister Tolgfors, där han inte verkade förstå skillnad på basbataljon och flygstridskrafter har regeringen tagit initiativ.

Ett dokument där 8 steg ska vidtas är framtaget i största hast. (jag har inte sett det) och nu sägs det att vi är på steg 6. Både F21 och F17 (Ronneby) mister sina basbataljoner (de utbildar våra nya stridspiloter och andra yrkeskategorier och försörjer flyget, enkelt förklarat) och de förs till Malmen, som ligger mitt i Sverige. Orsak sägs vara att centralisering är billigt.


Efter stark kritik, inte bara min interpellation utan även från massor av andra, så har regeringen utsett en oberoende arbetsgrupp som den här veckan gör besök på F17 och F21 för att höra hur det skulle vara om de fick hela basbataljonen till sig istället. Hur kan ni rekvirera folk, hur attraherad är de, finns det lägenheter för dem, hur stort upptagningsområde har ni, vilka investeringar behövs är några av frågorna.


De fick dessa frågor i torsdags o svaren ska levereras den här veckan. Högsta prio!


Självklart vill båda flygflottiljerna ha kvar sina basbataljoner, det är ju därifrån de får sin kommande personal, de får leva nära flyget och blir en del av helheten på en flottilj.


Nu väntar jag med spänning på rapporten, ska skriva en fråga till ministern om när jag får ta del av rapporten så han inte gömmer undan den i byrålådan. Jag tror att alla vill se siffror för det ryktas redan om att det är billigare att bibehålla än att bygga nytt...

1 kommentar:

Daniel Eriksson sa...

Glöm inte att man dessutom planerar att lägga ner en av F21 och F17. Vilken är inte bestämd, men vilken som helst med lite vett i huvudet fattar att den som inte får Basbataljonen får bli nerlagd som belöning. (Se: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2009/11/pajkastningen-kan-borja.html )