Åsa Lindestams blogg: Kustbevakningen

torsdag 19 november 2009

Kustbevakningen

Läser i informationen från regeringen att Sten Tolgfors, försvarsminister, varit med och beslutat att sända Kustbevakningens flygplan till Somalia för att spana på pirater. Som vanligt är vi i oppositionen inte informerad. Det känns inte bra att få läsa sånt här via prenumerationer från regeringen utan att kunna yttra sig i nåt om vad som är bra eller dåligt med insatsen.
Sen kör de väl över oss i utskottet o låter KBV åka oavsett, vi tar ju beslut om utlandsmissioner men säkert finns det nåt finstilt där vi inte behöver informeras när det är KBV. Det har inte hänt förr under min tid, så det finns lite att fundera över.
Flygspaning är för övriga bra, det ger en snabb bild över läget så visst förstår jag att de har nytta av den i Adenviken. Men hur är de utrustade, de som ska ner dit och hur är det med allting annat runt den insatsen? Jag är av den bestämda åsikten att ju fler som tänker desto bättre blir det - förutsatt att det inte blir alltför många och det drar ut på tiden...
Hur ska planet vara utrustat? Vilken träning ska killarna ha (för vad jag vet är det bara killar). Vart ska de basera (ha planet när de inte flyger)? Är det säkert på det stället? Vem vaktar flygfältet? Frågorna är än så länge betydligt fler än svaren...

1 kommentar:

Unknown sa...

Varför drar du förhastade slutsatser över att den bara är män som flyger in KBV?
Jag kan med ganska stor säkerhet meddela att de har både kvinnliga piloter och systemoperatörer i sitt system. Jag vill passa på att det kan vara så att det i dagsläget bara är en kvinnlig pilot i systemet.
Varför ringer du inte och kollar?