Åsa Lindestams blogg

måndag 15 februari 2010


Efter att ha kollat in nyheterna i helgen och sett hur det går till helt naivt i moderatgruppen i Stockholm så tror jag att (S) kommer att öka i procent genemot det borgerliga blocket. Hur aningslös får man väl vara? Att kunna gå ut och säga: "Gå med du så betalar jag din medlemsavgift och så röstar du på mig när det är dags.." är oerhört insiktslöst!

Dessutom när jag läser Alexandras Einerstams blogg så känns det ända in i hjärtat. Hur kan nån välja nåt annat?

Jag är socialdemokrat för att jag vill leva i ett solidariskt samhälle där alla har möjlighet att nå sina drömmar. Att barn får den skolgång de behöver, att gamla får den omvårdnad de behöver och att alla kan få ytterligare en chans när det blir kärvt.

Idag har detta raserats. De som har det svårt får det svårare, utslängda från våra trygghetssystem i form av försäkringskassans tjänster vid sjukskrivning eller vid oturen att bli arbetslös och få ta del av A-kassan. Nu finns ett tidsbegrepp i detta som är ovärdigt.


Investering är lösenord för hur vi ska hantera nedgång på arbetsmarknaden, investering i människor genom att höja kompetensen just då. Vi vill bygga, vi vill ändra till klimatsmart, vi vill utbilda för att höja kompetens för de nya jobb som kommer. Att investera i infrastruktur och forskning leder till fler jobb. Och därmed rullar samhället på i en bättre spiral. Fler jobb ger bättre ekonomi.


Att ställa sjuka mot friska, arbetslösa mot dem som har jobb, män mot kvinnor är fel väg.


Jag gillar rättvisa och det tjänar vi på som bor i Sverige, i Europa eller i världen.


Snart, om några månader är det val, och då kan vi alla välja vilket Sverige vi vill ha!

4 kommentarer:

Nicke sa...

Följande är klippt från wikipedia angående valfusk: (http://sv.wikipedia.org/wiki/Valfusk)

"Fusk med budröstning [redigera]
Före valet 2002 arrangerade Socialdemokraterna ett valmöte på ett äldreboende, och de ville efter presentationen hjälpa sina väljare att rösta. Väljarna fick intrycket att detta var det enda tillfället att rösta på äldreboendet, att de annars var tvungna att ta sig till sin vallokal. Men bara socialdemokratiska valsedlar fanns. Valarbetarna dömdes för detta.[1]
Vid valet 2002 agerade två socialdemokrater omväxlande som bud och vittne vid ett förhållandevis stort antal budröstningar i Rinkeby. I enbart valdistriktet Spånga återfanns deras namnteckningar på 18 av 34 budröstningar, 28 av dessa 34 väljare var inte svenska medborgare och således inte berättigade att rösta i riksdagsvalet. Det hade krävts mer än 5000 röster för att socialdemokraterna skulle ha förlorat ett mandat i riksdagsvalet. Valprövningsnämnden slog fast att valfusket inte varit av en sådan omfattning att riksdagsvalet behövde tas om.[2]
Vid kommunfullmäktigvalet i Hallsbergs kommun 1979 förekom det budröstning för personer boendes på ålderdomshem, i eget hem och intagna på sjukvårdsinrättning. Valsedelsförsändelserna konstaterades vara ogiltiga då budbärare och vittnen gjort sig skyldiga till osant intygande. Valprövningsnämnden konstaterade att om en röst som tillfallit Arbetarepartiet-Socialdemokraterna istället hade tillfallit Kristen Demokratisk Samling så hade detta förändrat valutgången. Valprövningsnämnden ansåg att det fanns fog för antagandet av otillbörligt verkande vid röstning och upphävde därför valet och förordnade omval. [3]
Försvunna valsedlar [redigera]
Vid valet 2006 plockade den socialdemokratiska kommunfullmäktigeledamoten Monica Rydin bort Sverigedemokraternas röstsedlar vid vallokalen i Surahammar där hon arbetade som valsedelsutdelare. Hon dömdes av tingsrätten till 70 dagsböter för otillbörligt verkande vid röstning.[4][5]"

Detta är verkliga konstaterade fall av valfusk. Till skillnad mot Rydins tilltag som inte är färdigutrett och som mycket väl skulle kunna vara något mycket trivialare än så...

Hmm. Kasta sten i glashus säger man väl

Åsa Lindestam sa...

Allt konstaterat valfusk är fel, men om det händer nåt här och nu förbehåller jag mig rätten att kommentera just det. Likaså om det hade gällt (S).
Köpta röster i Sverige har jag inte sett förr. Men du har ju tid så googla på det så kan du höra av dig...

Nicke sa...

Ja. Jag har sorgligt nog alldeles för mycket tid just nu. Är deporterad till utkanten av vår mest avlägsna provins (Nynäshamn i Stockholms län, brr för den mentala glesbygden). Ensamma hotellkvällar kan få den mest förhärdade latmask att sysselsätta sig med sånt här tok bara för att få tiden att gå.

På tonen i din replik tycker jag mig spåra en viss irritation över mina inlägg. Jag ska försöka låta lite snällare, är absolut inte här för att göra dig sur.

Om du helst vill att jag ska ta min kommentarslusta till något annat forum är det bara att säga till. "Wouldn´t want to overstay my welcome"



Med vänliga hälsningar

/Niklas

Åsa Lindestam sa...

Nej, vill inte att du ska sluta kommentera! förlåt om jag lät vass i tonen, det var inte min mening alls. jag är tacksam för de flesta kommentarer, det gör att både du och jag utvecklas och det är bra! Jag gillar att resonera så låt oss fortsätta