Åsa Lindestams blogg: Skolan i fokus

måndag 22 februari 2010

Skolan i fokus

Bättre välfärd kommer från nya jobb. Så är det i Söderhamn, så är det i Gävleborg och så är det i Sverige. Något som jag sett när jag besökt skolor runt om i vårt län är att många av dem börjar bli rejält slitna. När jag följer debatten i skolan i riksdagen och media så slås jag av att den handlar om två saker. Det första är att skolan och lärare svartmålas av högeralliansens utbildningsminister och det andra är att debatten handlar om skolans innehåll. Det första ställer jag inte upp på. Som rektor i det civila och som riksdagsledamot så vet jag vilket bra arbete som utförs i våra skolor varje dag. Ett arbete som är så långt ifrån den flumskola den sägs vara som det bara går.

Att debatten handlar om skolans innehåll är bra och viktigt. Kunskap måste vara i fokus men det räcker inte. Den arbetsmiljö som barn vistas i har också betydelse för barns trivsel och kunskap.

Idag har vi en unik möjlighet att göra barns arbetsmiljö bättre och samtidigt skapa fler jobb. Jag och socialdemokraterna vill införa ett ROT-avdrag för skolan för att ge möjlighet att rusta skolor. Det vill inte den moderatledda regeringen. De har istället valt att sänka skatten med lånade pengar. Det ger inte barn bättre arbetsmiljö och det ger inte heller fler jobb. I höst kan du välja vilken politik du vill ska styra Sverige.

Inga kommentarer: