Åsa Lindestams blogg: På väg in i Afghanistan

onsdag 7 april 2010

På väg in i Afghanistan



I väntan på flyget fick vi besöka en moske i Abu Dhabi. Den hette Sheik Zayed Mosque och är förmodligen en av de vackraste byggnaderna i världen. Kostnaden är ca 4 miljarder svenska kronor, så visst måste de få valuta för pengarna. Vi diskuterade en hel del om det här förhållandet till pengar som skiljer sig från Sverige: jag slås flera gånger efteråt att vi alltid bedömer "i förhållande till det billigaste". Här i Förenade Arabemiratet kostade det säkert, men pengar är absolut inget bekymmer och är totalt ovidkommande. Det var genomgående störst, mest och vackrast i allt vad vi såg, från mattan som täckte golvet till ljuskronan eller tvättställen på toaletterna, rejält åtskilda för män och kvinnor. Värmen var stark, runt 30 grader och himlen var blå. Solen gjorde ont i ögonen på oss nordbor som inte är vana. Men varför klaga? Snö har vi nog av hemma.



Jag fick ikläda mig min första (!) förklädnad för att komma in i mosken.





Men OK, reser man får man ta seden där. Satte snällt på mig den svarta skepnaden och täckte en del av håret, men det dög inte. Genast fick jag tillsägelse att täcka mer av håret. Men det krävs nog träning, för ideligen åkte sjalen ner och och jag fick försöka rätta till allt.




Så togs vi då till flygplatsen i god tid. Vi fick vänta på att alla andra satt sig innan vi klev in. En röd matta var utrullad, för att markera att vi hade en general (egentligen två) med oss och självklart fick han sitta längst fram. Vi vanliga satte oss snällt bakom.


Resan över bergsmassivet var otrolig. Nog hade jag hört att Afghanistan var bergigt, men att se dessa bergskammar rulla fram i en oöverskådlig mängd under oss och ständigt förändras med snö på topparna och en aning grönt i nån enstaka dalgång var mastodontlikt. Jag förstår att om man berhärskar och kan gömma sig i dessa bergspass kan man vara försvunnen för världen så länge man själv önskar. Som fordon är nog enbart helikopter möjligt, men samtidigt omöjligt att landa med. Men om kameler och åsnor har en utvecklingspotential i världen så är nog det här ett område.


Såg även en konstgjord ö i form av en palm. Mina blivande svärsöner berättade senare att de sett den på TV och att det gick att hyra in sig där. Märkligt, här söker vi genuint och naturnära och så går nån och bygger en ö...

3 kommentarer:

Daniel Eriksson sa...

Finns i området även en till konstgjord ö designad som en världskarta. Minns inte skalan, men det vore tufft att hyra in sig på Sverige.

Kjell Stjernholm sa...

Följer med specialintresse sajten "allaväljare". Din senaste text om Afganistan var utmärkt lättläst svenska, tycker jag.

Komplimang!

Kjell Stjernholm
www.hallbarhumanism.blogspot.com

Åsa Lindestam sa...

Tack för era kommentarer: skulle också vilja se lite närmare på en sån ö, verkar overkligt..
och skönt att höra att "allavaljare" verkar funka, det är svårt i början...