Åsa Lindestams blogg: Ett helikoptersystem som rubbar hela balansen!

torsdag 15 april 2010

Ett helikoptersystem som rubbar hela balansen!

Idag landade Regeringens budget på mitt bord: Och jag vill se vad som händer inom Försvaret förstås:

Helikoptern Black Hawk köps in, med en brasklapp att man avvaktar Militärhelikoperutredningen som kommer i slutet av juni.
Två nya ubåtar köps in.

Analys? Kan jag känna saknas...

Genom att beställa Black Hawk stoppas ett flertal andra beställningar. Genom att tillföra ytterligare ett helikoptersystem, sprillans nytt, fördyras hela processen. Vi måste ha andra piloter, andra mekaniker, annat ledningssystem...osv. Listan blir lång.

En av alla saker vi ska avstå från är modifiering av två korvetter i Göteborgsklass. Det betyder att vi ska ha kvar ett gammalt system och dessutom ta emot det nya som korvetterna i Visbyklass har. Alltså dubbelt igen..som medför kostnader för personal, material,...osv...
dyrt och tokigt, känns som att återgå till -90-tal.

Att reducera ett antal splitterskyddade fordon där det poängteras att insatserna utomlands inte drabbas är att fara med lögn. Att träna på en moppe hemma och få en Harly Davidsson därute funkar ju inte så bra. Soldaterna måste kunna systemen när de är på plats i missionen, träningen måste vara klar hemma inte påbörjas därborta.

Att reducera ambitionen i utveckling och anskaffning av ledningssystem är ett tankefel: Stridsfordon måste kunna prata sin ledning och även få info från intilliggande fordon och även från campen eller andra länders fordon. Det här är en stor utvecklingsfråga och en oerhört viktig del bl a i Afghanistan: Det har jag sett med egna ögon: Om en stridsvagnspatrull åker för långt från campen kan inte fullödig kontakt hållas. Det finns två vägar att välja då: avstå från uppdraget eller åka ändå. Jag tror att båda görs i dagsläget. Men det borde inte få vara så!

I slutänden av detta kommer som ett brev på posten att vi får svårare att rekrytera, att vi måste försöka utbilda för multipla kompetenser vilket göra att man kanske inte blir lika bra på allt och vi slösar på på resurser. Resursoptimering saknas, vilket är emot all militär erfarenhet.

Dessutom: Varför säger Sten Tolgfors att Black Hawk ska tillföras svenska styrkan i Afghanistan? Vet han inte att allt som tillförs tillhör ISAF? Amerikanarna är på väg att sända 40 helikoptrar nu, jag har själv sett bygget av hangaren på Marmal. De ska serva hela styrkan upp i norr i vårt område. Om vi sänder två till så kommer de att tillhöra ISAF. Bra förstås, men samtidigt: det finns fler hål att stoppa i för våra tjejer och killar därnere.

Men försvarsministern har nog en annan plan: Sverige ska tillföra stridsgruppen BG11 o BG14 denna resurs: Vi kan inte längre bara tillföra det vi är bra på utan även det vi inte kan, oavsett vad det kostar. Men varför kan inte Sverige tillföra nåt vi redan är riktigt bra på istället och låta andra länder ta ansvar för helikoptar?

Och dessutom stoppas vissa modifieringar av helikopter 15, vilket kan vara splitterskydd, motmedel eller ledningsystem? Och hur ska vi kunna använda dem då? Ska de bara stå i Sverige? För då kan vi inte ha dem som det är tänkt, utomlands. Och vilken nytta gör de då?

Nej, tänk om innan det blir fel och vi får reda ut allt i höst...

6 kommentarer:

Roary sa...

Har Hkp15 någonsin varit tänkt att användas utomlands? Och till vad? SÅ vitt jag vet köptes den in som skolhelikopter och har används till annat i brist på ändamålsenliga kärror. Vi får hoppas att de kommer att användas till att förarna ska få mycket billig flygtid hemma och skicka andra helikoptrar till kriget.

Henrik sa...

Jag kan hålla med om att utöka antalet system kan vara en nackdel (HKP). Men vad är alternativet? Att överlåta allt ansvar på ISAF, dvs våra kollegor från andra länder? Att skicka ner HKP 15, som redan används som skolhkp, piratjaktshkp, SF-hkp osv. Antalet skrov är ytterst begränsande. Eller att snällt vänta till 2017 (?) och hkp14?

Ett obehagligt problem kanske inte har någon enklare lösning?

Henrik sa...

Men Åsa, du som försvarspolitiker borde veta mer om detta än mig, men tydligen inte.
Låt mig förtydliga;
Hkp 15 beställdes samtidigt som Hkp 14 in av den Socialdemokratiska regeringen som en lätt och billig skolhelikopter! Tanken var ALDRIG att "modifiera" och skicka denna utomlands, detta var något Hkp 14 skulle göra! Att modifiera Hkp 15 var en paniklösning inför NBG som aldrig borde ha påbörjats. Varför anser du att Sverige inte ska ha helikopterförmåga, eller vara "bra" på detta?

Nu vet vi att inköpet av Hkp 14, som den dåvarande Socialdemokratiska regeringen beordrade och körde över FMV om, är den sämsta upphandlingen i svensk militärhistoria. Den beställdes 2001 och kommer vara operativ efter 2020! Det är mer än 20 år Åsa. Ett barn hinner födas, gå ut grundskolan, gymnasiet OCH börja på universitet under den tiden! Allt detta för 18st helikoptrar???

Vi behöver helikoptrar NU, inte bara för Afghanistan, som både ISAF och den svenska styrkan hade uppskattat, utan även här hemma. Vi behöver helikoptrar för taktisk trupptransport och ubåtsjakt, det är trots det ett försvar är till för.

Blackhawk är ett beprövat och förhållandevis billigt system som vi kan få levererat fort. Jag vet faktiskt inte vad du klagar på, att ni inte gjorde det bättre?

Göteborgskorvetterna bör säljas av omgående för inköp av något mer ändamålsenligt istället för att modifiera gamla saker. Sverige behöver snarast patrullfartyg i fregattklass, inte kustkorvetter som inte passar på öppet hav.

Henrik sa...

Det är olika Henrik som skriver, bara så du vet Åsa.

J.K Nilsson sa...

Aer inte kritiken att det tillkommer ett ytterligare system. Inte att det skall bestaellas helikoptrar ifraan hyllan?

J.K Nilsson

STAGECOACH sa...

Jag tycker att det är väl magstarkt när Åsa avslutar sitt bloggande med att socialdemokraterna får reda ut detta i höst. Självgodhet är sällan klädsamt, särskilt när man inte har något att vara självgod över. För närvarande är försvarspolitiken eftersatt i båda läger och det blir i så fall en blind som ersätter en annan. Visst kan man ha synpunkter på Sten "tomhylsan" Tolgfors agerande, men för en gångs skull visar han någon form av handlingsförmåga. Det verkar som att du har varit på plats i Afghanistan, men trots det vet du inte riktigt hur det fungerar i verkligheten. "Låt någon annan sköta helikoptrarna" är ett synnerligen provocerande uttalande från någon som påstår sig värna om våra soldater.