Åsa Lindestams blogg: Äntligen...Afghanistan!

måndag 5 april 2010

Äntligen...Afghanistan!











Ett varmt välkomnande i Abu Dhabi



En stor önskan har gått i uppfyllelse: Jag fick resa till Afghanistan! Nu tänker jag berätta om mina upplevelser i ett antal bloggar.


Under resan skrev jag inget på bloggen: Jag ville inte röja vart jag var! Spännande och viktigt att försöka följa de regler som sattes upp, i första hand av Försvarsmakten och sen även av Riksdagens säkerhetsfolk. Stort tack för all hjälp så här långt.




Den 23/3 steg jag upp 03.30 för att ta mig till Arlanda med vidare transport till Frankfurt och sen Abu Dhabi. Det här var sista resan för Försvarsmakten som går denna resrutt: Den tar alldeles för lång tid! 24 timmars resa tär på krafter, inte bara på mig utan även på alla de soldater som varit hemma på leave (ledighet) och nu skulle tillbaka för att avsluta missionen. I fortsättningen ska resan ske med direktflyg, nåt vi tjänar både tid och pengar på.




Efter 2,5 + 6,5 timmars flyg med 3 timmars uppehåll i Frankfurt nådde vi Abu Dhabi. Värmen slog emot oss, det var kväll men fortfarande dallrade luften. Vi hade kängor och varma kläder, men nu blev det bråttom att knyta upp skosnören. Vi fick hastigt slänga in packningen i Villa Nobel och sen fördes vi till en restaurang där vi åt middag. Inkvartering sen för min del i ett rum med 16 sängar, där jag fick en rumskamrat, Eva, som var på väg till Afghanistan precis som jag.




Eva var erfaren, visste var duschen låg och sen kopplade hon in en film på sin dator och somnade. Jag låg vaken en lång stund och funderade över vad jag gett mig in på.




Forts följer

Inga kommentarer: