Åsa Lindestams blogg: Folk och Försvar Dag 1

måndag 14 januari 2013

Folk och Försvar Dag 1

Efter en bra dag och god nattsömn gör jag följande reflektion:

Svårigheten för media att få artiklar och ledare som lyfter nya vinklingar är stor.
Vi i Försvarsberedningen fick ju ta del av Expressens artikel igår om att vi håller på att haverera. Vi är lika förvånade som allmänheten! Har hunnit prata med hälften av mina kollegor och ingen känner igen sig i vad som står.
Rolf Karlsson, fd riksdagsledamot(M) från Gotland säger sig sitta inne med sanningen. Han vet att vi havererar. Intresssant att han vet, men inte är det en sanning. Och vem förväntar att Expressen ska kolla med någon mer? Inte jag i alla fall! Och varför vill han göra ner Försvarsberedningen nu (och även förra vill jag minnas)?

Intressant igår var upplägget med den start som vi bjöds på. Flera av organisationerna som ingår i Folk och Försvar fick börja och berätta om de hot de grubblar över. Vi hörde om arbetslöshet, livsmedelsförsörjning, IT-hot och medlemsattacker, energi, demokrati och demografi med migrationsinslag.

Det här var mestadels civila organisationer, fackorganisationer, LRF och KF. En bra inramning för övriga dagen! Sen kom ministrar, journalister och Säpo blandat med kommentarer om vad de tidigare sagt.

Som försvarspolitiker anser jag att det var mycket intressant, eftersom vi i FöU sällan kommer in på terrorism och extremism, vilket ändå uppfattas som ett stort och relevant hot. Detta ämne tillhör polisen i Sverige, och då är det Justitieutskottet som handhar frågan.

Men det visar samtidigt att den vinkling som media vill ha inte är lätt att hitta! Hur få till nåt nytt när det är mycket av samma sort hela tiden? Och vi var nog alla eniga om att media har ett jätteansvar i vad som skrivs, förskönas och görs till sanning idag och i framtiden. Ta det ansvaret!

Det var också skillnad i vilket kön som stod på scen! Jättebra med många duktiga, kompetenta tjejer som utstrålade kunskap och säkerhet inom sina områden!

Sen att middagen är kl. 20.00 är synd, det är alldeles för sent för mig! Och vi började ju inte äta då heller...

Tacka vet jag morgnar!

3 kommentarer:

chris sa...

Jag är mer intresserad av hur Statsministern idag i Aftonbladet säger att "försvarsberedningens utredning visar att det inte finns något hot"?! Sen när är ni klara med den och vart har den redovisats?

kriesse sa...

Jag undrar samma sak som "chris". Dessutom undrar jag ifall du ställer dig bakom Enströms en-veckas-försvar samt att det "duger" för Sverige?

Åsa Lindestam sa...

Jättebra frågor, så bra så jag väljer att skriva en ny blogg om det. Har försökt skriva svaren på min iPad, men den ville inte trots idoga försök. Så nu tar jag till datorn...