Åsa Lindestams blogg: Försvarsberedningens resa till Kairo, Egypten

torsdag 28 februari 2013

Försvarsberedningens resa till Kairo, Egypten

Presidentpalatset! Här fick vi vänta på vårt besök, han, den vi skulle möta, var Dr Essam El Haddad, Presidentens närmaste man vad gäller utrikes och internationella affärer. Han satt i samtal med President Morsi. Morsi skulle förhandla med de andra partierna om det stundande presidentvalet så han behövde tydligen prata igenom en hel del.
Vi såg Presidentens ryggtavla med flera andra män när vi fick komma in i sammanträdesrummet med El Haddad. Han är relativt nytillträdd men har en nyckelroll gentemot USA. Givetvis berättade han om det kommande besöket med John Kerry, USAs nyblivna utrikesminister.
Men han beskrev läget med grannar som Israel och Iran och de kärnvapensatsningar som oroade. Han pratade också om vattenbristen som blir mer påtaglig och arbetslösheten som breder ut sig i landet. På min fråga om hur "vanligt folk" kan få göra sin röst hörd utan att gå med i ett parti svarade han: "De kan ju demonstrera på Tahrirtorget" och log lite uppgivet.
El Haddad poängterade att media var mot Presidenten eftersom de hela tiden jagade dem och ville veta hur och vad de gjorde. Jag tänkte att det var en uppgift som journalister har, men det gillas ju inte av alla: Och visst kan det ibland bli rena personförföljandet.

Dagen hade startat med frukost under arbete tillsammans med ambassadören Malin Kärre och hennes medarbetare. När vi satt o lyssnade surrade min mobil och jag fick information om den störtade luftballongen - via Sverige! Självklart visade jag detta för en av killarna och de började kolla om några svenskar var där - men så var det ju inte!

Vi träffade utrikesminister Mohamed Kamel Amr, han var stolt över att Presidenten var folkvald, den första på många många år. Men han sa även att det går åt rätt håll fast många misstag görs under tiden. Numera måste man lyssna på opinionen, folk vill kunna påverka. Det är viktigt med integration, att samverka med grannar, att nedrustning kommer på dagordningen och att det blir vapenfria områden. Men samtidigt tyckte han att det var lättare med en opinion i medvind. De arbetar nära Tunisien och Libyen, strategiska relationer på lång sikt är viktiga med USA.

Nästa person var kvinna! Omnia Taha är director of European Department för Arabförbundet. Hon delade in frågorna i politiska och ekonomiska delar, och hon ansåg det viktigt att följa två områden: Vad händer i Europa och vad händer med den Arabiska våren?
Hon berättade att President Obama var på väg för att visa att de är viktiga.

Vi fick också möjlighet att möta Försvarsministerns närmaste, generalen Refaat Shehata. En mycket intressant person som kunde måla upp en bild av grannländer, Arabiska våren, framtiden och hur han önskade att fred skulle komma till området.

På kvällen var det mottagning på ambassaden med politiska partier, både opposition och de som regerade och ett flertal andra intressanta personer.

Bilden av ett land som är kulturellt mycket intressant men som även har en nyckelroll i regionen växte fram. Ekonomin har dalat, turisterna sviker och på Tahrirtorget står fortfarande ett antal tält till förmån för de demonstrerande. Trafiken var kaotisk, alla bilar hade bugglor och överallt var det fullt av folk.

Några från oppositionen skulle bojkotta valet, vi debatterade livligt med dem om vilken nytta det skulle göra. Men de liberala var helt övertygade om nödvändigheten av bojkott. Däremot var de vänsterut inte lika självklara fast de lämnat ett sånt besked.

En mycket intressant resa som gav en hel del förståelse över regionen med grannländer.


10 kommentarer:

jan-olov sa...

Åsa

Jag är ytterst tveksam till att med mina skattemedel bekosta denna typ av politisk turism med tveksam spårbarhet inför den uppgiftställande och dimensionering av svensk försvar ni sedan skall göra slutet 2014.

Sumatra sa...

Vilket snömos. Kunde ni inte fått en genomgång av UI i stället. Både billigare och mer korrekt information.

Då hade du kunnat undvika meningar som "han var stolt över att Presidenten var folkvald, den första på många många år". Närmare bestämt den förste folkvalde presidenten i Egypten under de 4,5 miljarder åren som vår planet har funnits.

Av vad som framgår av inlägget kunde skattebetalarna besparats denna utgift.

PangPangSWE sa...

Åsa, du får ursäkta min rättframhet när jag ifrågasätter vad ni gjorde i Egypten, varför skall jag som nettoskattebetalare betala dessa resor som saknar relevans för det jobb ni ändå gör helt i onödan?!?

Borg/Reinfeldt har redan satt en kompassriktning till FMs undergång och vägrar erkänna några brister.

Jobba på McDonalds istället så gör ni någon nytta, och betala era egna resor framöver.

Kejsaren är naken!

Skipper sa...

Man tror det kanppt är sant! Till vilken nytta för Sverige var den här resan, och hur många var ni?

Som föregående talare sa. UI tillsammans med UD hade sannolikt kunnat ge en mer rättvisande bild av läget än vad ni fick där.

Men den stora frågan är, vad 17 gjorde ni i Egypten över huvud taget? Suck!

Magnus sa...

Gratisturism på skattebetalarnas bekostnad luktar lite illa. Är det här ett normalförfarande inom det politiska kastet?

Åsa Lindestam sa...

Pojkar, skärp er! Läs på regeringens hemsida om vårt uppdrag och vad vi förväntas göra! Jag vill inte ha sandlådekommentarer, jag jobbar hårt. Arbetstiden just nu ligger på ca 75-80 timmar per vecka, har två lediga dagar före 1/6 o det är två söndagar. Turism finns inte i vokabuläret.
Att arbeta med en utredning parallellt med det uppdrag Riksdagen ger kräver mycket extratid. Om ni tror vi latar oss och lever gott så bli politiker själva om det nu är så guldkantat och exklusivt. Vad jag vet är det inte nån kö precis.
Såg delar av interjun igår med Syriens president på TV, han uttalade sig som om han fullt ut tror på det han säger. Därför tog jag med åsikter om hur Egyptens ledande ser på sin President.

Jag uppskattar om ni kunde vara mer analytiska i era kommentarer, det är den stora fördelen med att få tillhöra Försvarsberedningen o träffa en del av världens ledare: De fäller i regel inte ogenomtänkta ord utan ger ett i regel väl genomarbetat svar på de frågor vi ställer.
Sen funderar jag även över era underskrifter på era inlägg. Varför inte skriva sitt eget namn istället? Törs ni inte? Jag har aldrig vad jag kan minnas inte stått för det jag tycker, vågat uttrycka min åsikt, ibland fått fundera ett varv till men aldrig avstått från att sätta mitt namn under.
Varför vågar inte ni det? Det går ju ändå att spåra vem ni är numera? Och ett ord sagt i blogg är i mitt tycke lika starkt som ett ord sagt inför fysisk publik. Så varför gör ni så?

jan-olov sa...

Åsa

Handen på hjärtat: Är detta verkligen det mest tids och kostnadseffektivaste sättet att inhämta det politiska och militära läget och utvecklingen i Egypten/Mellanöstern/Nordafrika?

Vilken är träffbilden tycker du mot uppgiftställande och dimensionering av vår försvarsmakt?

Försvarsmakten granskas ständigt och helt korrekta krav ställs på bästa användning av skattepengar.

Är det då en orimlig tanke att sammma krav ställs på våra folkvalda i sin tjänsteutövning?

Jag är tacksam över det uppoffrande arbete du gör och nästan alltid håller jag med dig vad du säger och skriver. Jag ifrågasätter således verkligen inte att du jobbar hårt.

Det var inte min bästa formulering jag gjort politisk turism.Ber om ursäkt för ordvalet.

Jag står alltid öppet och ärligt för mina åsikter och undertecknar
med mitt namn.

Jan-Olov holm

Unknown sa...

Åsa Lindestam: varför är Ditt parti motståndare till ett medlemskap i NATO? Är Du motståndare till NATO- medlemskap? Vad anser Du är det bästa att göra för att förstärka vår försvarsförmåga? Att vår försvarsförmåga i princip är noll,börjar ju bli allmänt känt, och oavsett så är detta utomordentligt allvarligt.

Åsa Lindestam sa...

Mitt parti och jag tycker inte att ett medlemsskap är det ultimata för Sverige just nu. Tyvärr lägger vi i dagsläget ca 1.1% av BNP till försvar, vilket är lite i förhållande till alliansfrihet och även till Natos krav. De kräver minst 2% vilket inte alla Natoländer heller kommer upp till idag.
Att ingå i artikel 5 betyder att vi ska vara beredda att ställa upp med trupp där Nato beslutar. Oavsett vilket land.. Jämför Irak. Det är bättre för Sverige att stå utanför men att delta i de missioner vi anser vara de rätta och nödvändiga. Jämför Afghanistan. Nu vill vi satsa på samarbete i Norden. I dagsläget delar vi camp i Afghanistan med Finland. Snart delar vi camp där med några fler från Norden o Baltikum. Det är bra.
Vår Stridsgrupp (BG) är sammansatt av nordiska länder o Baltikum. (Även Irland är med. Stridsgrupp leder tankarna lite fel, det är inte bara regelrätt strid de ska klara utan hela hotskalan.
Vi arbetar ihop för att saker ska bli mer effektiva ex inom Pooling o sharing o Smart defence som är Natos definition på samma sak.
Just nu har vi kontakt mellan våra länder på politisk nivå och pratar om hur vi kan samarbeta mera och med vad.
Jag hoppas det slår väl ut.
Tack för din fråga, den ger tillfälle till mer diskussion hoppas jag.

Unknown sa...

Tack Åsa. Jag samlar information, därför att jag misstänker att riksdagsvalet 2014 kan bli lite komplicerat för den som har Svensk försvarsförmåga som den viktigaste frågan. Själv tänker jag numera helt förutsättningslöst och utan politisk färg. Läget är alldeles för alarmerande för att blanda in revir och blockpolitik i denna för landet viktiga fråga. Mvh Peter