Åsa Lindestams blogg: Värre än vi trott med försvaret?

torsdag 14 februari 2013

Värre än vi trott med försvaret?

Sitter på Kungliga Krigsvetenskapsakademin o lyssnar till föredrag. Det verkar som vi inte ens klarar oss en vecka utan ännu mindre tid.
Självklart en ögonblicksbild, men material som inte är levererat, inte beställt, ja inte ens tänkt att beställa pga ekonomin finns ju inte som stöd.
Personalsystemet som inte fungerar, inte är fullt utbyggt förrän tidigast 2019-20 är ju ingen höjdare.
Mängden av fartyg, mängden av flyg eller mängden av armens soldater är också ett aber. De räcker helt enkelt inte till att vara på mer än ett ställe, och dessutom ska de fraktas i vårt avlånga land. Det görs med tåg i den mängden! (Och SJ har jag personlig erfarenhet av!) så det kommer att ta tid! Och de är inte uthålliga för de är för få!
Och just nu pratas om Nato o ev förfrågan till oss för att upplåta baser om t ex Lettland behöver stöd. Det finns inga planer för detta, utan man måste starta på ruta ett.
Och vem ska leda detta i så fall?

Här finns fler frågor än svar, men en sanning kom nu: ju mindre försvar vi har desto större chans för angripare att slå ut oss.

Och så säger försvarsministern att hon är nöjd, statsministern säger att försvaret är ett särintresse, vice statsministern vill upprusta Gotland. Finansministern säger dock som det blir i verkligheten: Inte en krona till försvaret, vi sänker skatten igen!

Huga!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Ett gyllene tillfälle för S att ta kommandot,och föreslå en rejäl och välbehövlig upprustning. Detta kommer att kosta mycket pengar (huga), men jag hoppas att för första gången lägga min röst på S i valet 2014, då jag personligen anser att försvarsfrågan är en av våra absolut viktigaste fråga. Kan jag lita på S?

Åsa Lindestam sa...

Jag vill att Försvarsberedningen först får jobba fram hotbilden. Det är relevant innan vi tar ställning till hur försvaret ska vara. Jag medger att jag är trött på felbeslut, allt från att ta bort plikten till materialgruppen som borgerliga politiker fick driva där de strök viktigt material. Riksrevisionens utredning visade sen att allt blev dyrare när försvaret tvingades köpa in materialbehoven senare.
Det är viktigt att lyssna, ställa frågor o sen ta beslut. Så vill jag jobba. Inget hafs o slafs.

Martin sa...

"Värre än vi trott...?" Vilka vi syftar du på? Du har suttit i Försvarsutskottet i 12 år och verkar förvånad över tillståndet i Försvarsmakten. Vad som sades på det symposium du refererar till är inget nytt. Det har framförts med all tydlighet från alla nivåer i Försvarsmakten, ÄVEN under den tid då ditt parti regerade.
En av de främsta anledningarna till att jag nyligen slutade som officer är att jag hur jag än försökte,omöjligen kunde bortse från den totala inkompetens som min högsta chef uppvisade. Avser inte ÖB utan ett pinnhål högre upp

Lev B sa...

Bra Åsa, nu mera konkret handling.
Beredskap kostar, men var tar vi pengarna ifrån.

Det vore bra om den politiska nivån faktisk funderade i operativa förmågor och syften, inte invirade i ord som flexibelt och modernt.

Bästa nyspråket är "ett friviligt försvar" för att beskriva anställningsförhållandetför GSS/K och T.

Min far var frivvilig försvarare för han trodde på iden om ett folkförsvar- han var med i Hv.

Räddningsplankan är inte att öka FN insatserna och stoppa ISAF, utan att erkänna att FM är för dyr i förhållande till effekt Det tar ca två år fn att få en GSS/K att bli lika duglig som en vpl enl MSS.

Det torde ta minst 10-15 år att få rätsida på de mest akuta problemen.
Och det kostar mer än 40 miljarder /år.Långsiktighet är en hörnsten.

Hur mycket är vårt folkförsvar värt? Själv åker jag ut igen lika självklart som jag försvarar vårt land vid dess egen gräns.

Fortsätt jobba på Åsa och välkommen till Boden igen.

Lev B

Onga1 sa...

Den enda långsiktiga lösningen är att införa allmän samhällsplikt, inkluderande värnplikt och civilplikt för de som inte vill bära vapen. Vi måste återupprätta samhällstanken med den kollektiva delaktigheten. Vi är ett för stort land med för liten befolkning för att kunna försörja försvaret med en yrkesarme. Till all lycka har vi än så länge ingen underklass som rekryteringsbas för försvarsmakten, mycket tack vare skattefinansierad utbildning och sociala skyddsnät. Samhällsplikt bidrar till en karraktärsdanande integration, delaktighet och ansvarskänsla oavsett om det sker inom försvar, brandväsen, skola, vård eller omsorg.

Åsa Lindestam sa...

OK, då får ni hjälpa till och tycka om hur det ska gå till. Jag skriver en ny blogg strax, försöker publicera så fort jag kan och så samtalar vi om hur det skulle se ut med folkförsvar, allmän samhällsplikt, inkluderande värnplikt och civilplikt och även kostnader. Det är ju inte oväsentligt, och jag instämmer i att detta kostar enormt som vi har idag med liten output.

Unknown sa...

Jag är övertygat att vi måste ta ett obekvämt beslut, servera det rätt, bita i det sura äpplet, och tilldela försvaret mera pengar. Och samtidigt förutsättningslöst se till att vi får mest pang för pengarna ( ex,kustrobot på Gotland är billigare än en kovett) Använd fantasin, det har gjorts förr.