Åsa Lindestams blogg: SCB:s mätning idag

tisdag 4 juni 2013

SCB:s mätning idag

Det här SCB:mätningen är den mest pålitliga mätningen av dagsaktuell sympati för våra riksdagspartier. Idag levererades siffror från drygt 9 000 personer som svarat på frågor om vad de skulle rösta på idag om det var val.
(S) får en uppgång vilket känns jättebra.

Intressant är att (M) väljarstöd i storstäderna svalnat betydligt från drygt 40% till drygt 30%. (C) har storsatsat i storstäder, men där fick de ingen utdelning. (KD) är under spärren, vilket gör att de inte får några mandat i riksdagen.

Eftersom ett parti trillar ut ur riksdagen enligt mätningen så fördelar sig deras mandat till de övriga. Vi skulle få betydligt fler socialdemokrater i riksdagen om det var val idag.

Nu börjar valkampanjen tidigare, redan i år med att kyrkan går till val! Så nu får vi ligga i! Sen gäller det att inte släppa taget utan bara fortsätta för att vinna valet. Det förtjänar Sverige efter dessa deppiga år!

5 kommentarer:

Aktieingenjören sa...

Jag tillhör kategorin vilsna alliansväljare även om jag rent politiskt står närmare Stefan Löfvén än något enskilt parti.

Tyvärr har jag svårt att se Sossarna som ett bra alternativ eftersom man både har sin egen vänsterfalang och koalitionspartners att ta hänsyn till.

Moderaterna slår tyvärr bara nya rekord i med försvarsberedningar och 3:12 regler.

Folkpartiet fortsätter med plakatpolitik inom skolan och jag har fortfarande förlåtit dem för deras försökt att spela på främlingsfientliga stämningar i två valkampanjer. Jag håller med om att vi behöver strama upp systemet men det är läskigt när man driver frågan av valtaktiska skäl.

Centerpartiet har straffat ut sig fullständigt med nyliberalism och en partiordförande som driver frågan om ungdomslöner med en lön på 150 000 kr och en färsk juristexamen.

Åsa Lindestam sa...

Och om alla resonerade som du så skulle inget parti få röster. Det resulterar i sin tur i att det parti som du anser "sämst" får röster av dem du ogillar mest. Trots allt är det viktigt att välja och då välja "det minst onda". Att sänka alla går tyvärr inte, walk over här blir inte bra. Några få väljer blankröstning, men jag emotsätter mig stark att göra så då jag som valövervakare ser även andra länders väljare gör det och vem bryr sig om dem?
För att få som man vill är det bättre att gå in i ett parti där man sympatiserar i mest frågor o jobba för att förändra de frågor som inte är OK.
Jättebra att du skrev så vi fick tillfälle att reflektera över de här svåra valen.

Aktieingenjören sa...

Jag har faktiskt varit politiskt aktiv men nackdelen men allt politik arbete bygger på förankringsarbete. Med svensk möteskultur och starka nätverk som grundas redan i ungdomsförbunden så tar den här typen av arbete oerhört mycket tid. I dagsläget prioriterar jag eget företagande istället.

Dessutom har jag oerhört svårt att hantera den intellektuell ohederlighet som förekommer i debatten. Jag kommer till exempel ihåg din fråga om personalförsörjningen till Karin Enström med Karin Enströms ickesvar om myndighetsansvar. Fyra månader senare går ÖB till och med offentligt ut med problemen men Karin Enström spelar fortfarande ovetande samtidigt som hon förbereder ett förslag om förstärkt politisk styrning i materialförsörjningsfrågan.

Jag har helt enkelt inte psyke att arbeta i den typen av miljö och är därför beroende av att partierna är villiga att ta fram någon jag litar på. Som svensk politik ser ut i dagsläget är det dessutom viktigare för mig med intellektuellt förtroende än de politiska frågorna. Ja eller nej till vinster i välfärden är t.ex. ganska ointressant för mig så länge vi har beställare som kan säkerställa att resultatet blir bra.

Åsa Lindestam sa...

Politik bygger på förtroende och tillit. Hoppas du kan lita på mig och mitt parti, och att vi får förtroendet att leda landet 2014 och framåt. Jag lovar att göra mitt bästa!

Aktieingenjören sa...

Jag har full förtroende för att du gör ditt bästa men jag blir lite fundersam ibland på var vi är på väg som samhälle.

Annars hoppas jag att du läser Försvarsbloggarna (Wiseman och hans läslista där bl.a. du finns med) eftersom de ger ett utmärkt faktaunderlag när Moderaterna försöker dribbla bort korten i försvarsdebatten.