Åsa Lindestams blogg: London och politiken

torsdag 13 augusti 2009

London och politiken

Besökte British museum igår och häpnade över storleken. Vi gick ut och in i dessa jättesalar, fulla med enormt gamla, stulna saker och jag fick ibland en förnimmelse att jag var i Grekland eller Afrika. Mycket smakfullt inrett, lättillgängligt och gratis.

I dag ska jag försöka ta mig till Kew garden på eftermiddagen. Det är världens mest fulländade park och står på världsarvslistan. Den skapades på 1700-talet och det finns 40 000 växter att titta på. Hoppas jag hinner innan de stänger för dagen. Här kostar det 13 pund, ca 150 kr för att komma in.

På British Museum var det fullt av folk, massor av yngre människor som gick runt, fotade och pekade. Allt var så tillgängligt!

Alla statliga museer är gratis i London. Jag kunde se att det var många som drog sig till dessa museer och säkert tänkte som jag: Det får bli en snabbkoll lite överskådligt så får jag komma tillbaka. Däremot på Kew Garden känner jag att nu får jag vandra runt en bra stund för dit kommer jag nog inte igen.

Vilket är bäst för museet/parken? Vilket är bäst för studenter och turister? Jag tror vi spenderar lika mycket pengar ändå, kanske att nån äter lite billigare när de lagt ut mycket pengar på inträde så det går nog jämt ut. Men studenter som kan gå in, kolla på det som är intressant och sen komma tillbaka hur många gånger som helst, då tjänar landet på att det är gratis! Intresserade människor som vill öka sin kunskap ska man vara rädd om!

Bravo borgmästaren, Mayor, Boris Johnson här tänkte du rätt men ack så tokigt vi gjort i Sverige...

Inga kommentarer: