Åsa Lindestams blogg: Afghanistan förstärks äntligen!

torsdag 27 augusti 2009

Afghanistan förstärks äntligen!


Ett stort reportage i SvD gör gällande att nu ska äntligen styrkan i Mazar-e-Sherif förstärkas med bla stridsfordon Galten. Vi får verkligen hoppas att det blir av och att de nu sätter fart med leveransen dit. Våra tjejer och killar behöver verkligen det allra bästa. Hotbilden har förtätats genom valet och än verkar ingen skringring av molnen vara i antågande. Vår trupp har angripits flera gånger den senaste tiden.

Det föranledde mig att skriva en fråga till försvarsminister Tolgfors: När kommer Galten? Jag har ännu inte fått svar, men han har ju 14 dagar på sig att sätta ner lite ord på papperet. Det brukar inte vara särskilt klargörande, de svar jag fått genom åren från Tolgfors. Ibland är jag mer frågande efteråt. Ibland har jag fått tagit en interpellation för att försöka klargöra vad som menas.

Nu är det viktigt och bråttom att sända ner utrustningen som de så väl behöver, låt inget stoppa detta!

1 kommentar:

Andy sa...

I texten är det går det inte att utläsa så jag vill bara poängtera, i Afghanistan finns redan "galten" Ptgb 6, Ptgb 203 och stridsfordon 9040C. Våra Toyota Landcruisers och Mercedes GW har alla någon typ av skyddsnivå mot splitter alt projektiler.
Eftersom det inte framkommer så ofta i den hysteriska materiel debatten så vill jag bara säga att vi har utrustning i världsklass. Visst kan mycket bli bättre, som i allt. Men det är definitivt inte så illa som tabloid pressen försöker utmåla det.