Åsa Lindestams blogg: Aktuell hotbild: Ta den på allvar!

onsdag 24 februari 2010

Aktuell hotbild: Ta den på allvar!


Idag när jag klev upp var det -24 grader. Försökte beställa tågbiljett igårkväll till Stockholm fram och tillbaka på fredag. EUnämnden ska ha möte och jag borde vara där. Men icke...


Tåget dit var möjligt men hem gick det bara inte. Dessutom måste jag vara i Bollnäs på eftermiddagen på fredag, partiet kallar...


Hörde på TV:n att infrastrukturministern Åsa Torstensson skulle kalla in försvarsmakten. Funderar över om hon känner till Hemvärnet? Undrar vad MSB gör: sitter och kollar på TV-skärmar så de är uppdaterade?


Den krissituation landet har stått inför som vi skådat i TV-apparaterna när det gäller vintern och snön är förmodligen unik. Men just det är uppgiften för regering och MSB att ta hand om. Den hotbild som vilar över oss är alltid unik, om vi visste allt som skulle inträffa behövde vi inte MSB eller nåt annat för då kunde allt förutses och förebyggas. Men istället läggs allt ut på privat marknad, tåg köps in som inte passar vårt klimat (dörrarna går inte alltid att öppna, de är gjorda för Italien)(Och många som jobbat åt SJ gör det inte längre, personaltätheten är nedskuren)




Men att efter så här många dagar inte ha ställt upp Hemvärnet för att hjälpa folk är oförklarligt, de hade kunnat rycka in och skotta loss vagnar. Lottorna har säkert kunnat gjort en insats även på Centralen i Stockholm och i sambandet med alla telefonsamtal som inte fick nåt svar. Lottorna är ju utbildade för detta! Bilkårister kan köra större fordon, använd dem!




I fredags när jag landade på Arlanda efter OSSEbesöket i Wien kom inte mitt tåg heller, jag klev så småningom på Upptåget och det stannade 10 gånger innan Gävle och sen fick min man hämta mig. Men jag kom hem! Morgonen efter stod mina kompisar i Södertälje och efter många timmar på Centralen i Stockholm, utan att kunna ta sig hem. Jag hade tur.


Men vad gör ministern och MSB? Sätt fart nu, Sverige måste rulla, inte bara fok utan även varor måste komma dit de ska.


Jag tror EUnämden överlever att jag inte dyker upp, men rent generellt är det ett avbräck i demokratin, att inte kunna utöva det uppdrag jag är satt att göra.




Läs även SvD, DN, och Wiseman för det är en klok person

6 kommentarer:

Eva sa...

Hej Åsa. Kom och hälsa på oss så får du se vad vi gör!
Tag gärna med resten av utskottet...

Vänligen

Eva Rundkvist
kommunikationsrådgivare åt GD på MSB.

Unknown sa...

Hej!

Hemvärnet är väl så vitt jag vet en del av Försvarsmakten?

Men jag håller med, nyttja de resurser som finns! Eller borde finnas??

Lev B sa...

Alla samhällen utsett för påfrestningar- vi har därimot utvecklat en förkärlek för det smärtfria, dvs frånvaron av påfrestningar i vardagslivet.

Några reflektioner om förhållanden som kan förklara varför vi omfattar order kris med sådan glöd i Sverige när det kommer snö och kyla.

"Just In Time" logistik och upphandlingar balanserar oftast på en small budgetegg och blir då ofta "Just To Late" när systemen stressas av någor som inte rymdes inom anbudet.

"Lean Production" gärna med robotar och maskiner, utan dyra arbetare (administrationen har en tendens att hänga kvar...eller?) övergår då ofta till "Mean Production". Det finns ibland inte mera kapacitet att nyttja eller att hyra in/köpa. Tjänstemannen idag kan inte köra arbetsmaskinen såsom min farfar kunde skotta snö vid växeln.

Den svenska beslutmodellen är fn särdeles dåligt utformad, enl min uppfattaning, för krisledning i ett 24/7 perspektiv. Den sk ansvarsprincipen mellan myndigheter verkar leda till först ingen aktivitet för att övergå till mötesaktivitet (hårt skrivet-jag vet).

Fundera nu- vilka påfrestningar/kriser de senaste 25 åren har vi upplevt där vi kunnat säga- "det här gjorde vi bra- så här skall vi göra igen".

När du finner en sådan händelse, notera då hur många aktörer den involverade samt vad som krävdes av statmakterna.

Lev B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Wiseman sa...

Det omdömet tackar och bockar jag för!

Unknown sa...

Agerar MSB i rådande läge? Det har inte märkts. Kommunikationsrådgivaren kanske skall uppdatera sin egen hemsida istf att hänga här.

Som LevB påpekar kommer det mycket varmluft och bortförklaringar från informationsdirektörer, just nu pågår möten och förhandlingar om hur man kan flytta ansvar till någon annan. Snöröjningen kommer väl igång till april.

Kul att se att regementschefen Lv6 inte ens vågade besluta om att låna ut 200 snöskyfflar! Samt att sveriges strategiska reserv bara kunde samla 50 värnpliktiga efter 48h