Åsa Lindestams blogg: OSSE i Wien

fredag 19 februari 2010

OSSE i Wien

Är på vintermötet med Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE, som numera innehåller förutom USA o Kanada, Ryssland och ett flertal länder öster om Wien. Oerhört spännande, har just blivit bekant med en kollega från Kirgistan, hon pratar engelska och det är mycket intressant att ta del av vad hon säger.
Idag på eftermiddagen är en debatt om Afghanistan som jag ser som höjdpunkten för det här mötet. Jag har redan begärt ordet och jag vet att jag får det i början av en 2 timmar lång debatt. Mitt inlägg ska såklart handla om rent vatten och sanitet, vikten av att satsa civilt och att även prata om vad som vi behöver göra på det området. Även om skolan i Afghanistan har ökat de senaste 5 åren från 1 miljon pojkar till 6 miljoner flickor och pojkar är det långt kvar, för att inte prata enbart antal så kunde även läroplaner skrivas och förbättras, det blir nog mest Koranen.
Vi är 56 länder på plats här, det vimlar av språk även om vi har 7 officiella språk där vi har översättare som jobbar hårt.
Nu blir jag snart utkörd ur detta rum, en stor sal som varit mer eller mindre tom en stund, för nu kommer Kazakstan och ska ha ett möte...

Inga kommentarer: