Åsa Lindestams blogg: Entreprenörskap

torsdag 8 augusti 2013

Entreprenörskap

Hur svårt kan det vara?

Idag ville jag klippa mig! Alltså inte mig själv utan gå till en frisör och bli klippt.
Stack in huvudet nere på stan hos "första bästa" och frågade: Har du tid att klippa mig?
Hon svarade: Nej, jag har kunder nu. Min kollega kommer om 20 minuter, hon kan kanske göra det.
Kan jag få ett telefonnummer? sa jag.
Det fick jag...

Nästa frisör svarade på samma fråga:
Nä, jag har ingen tid.

Inget bra bemötande, alltså går jag aldrig dit igen. De båda har just mist en presumtiv kund. Jag bad inte om omedelbar tillfredställelse heller, utan de hade ju världens chans att säga: Om en stund, imorgon, nästa vecka...

Den tredje svarade: jag har strax nästa kund, men om du kommer till 14.30 så går det jättebra! Och så fick jag ett varmt leende...

Så strax ska min nye frisör klippa mig! Gissa vem jag tänker göra reklam för bland vänner och bekanta? Förutsatt att han klipper hyfsat, förstås...

3 kommentarer:

jan-olov sa...

Åsa

När du en ledig stund? så kan du väl kommentera den ryska utvecklingen.

Hur ser du på att Ryssland övar oannoserat en rad övningar ,övar strategiska förflyttningar inom spannet 24h-48h och en storlek större än kalla kriget?
Några slutsatser?

kommer du att verka för en större insatorganisation och en större försvarsekonomi?

Idag ser vi att 56 stridsvagnar skall genomgå REN 0.5 dvs halva beståendet.
Kommer du verka för att hela vårt stidsvagn och stridsfordonsbestånd renovers/modifieras och förbandsätts i en störe armeorganisation än IO2014?

Både du och jag och de flrsta som läser denna blogg har redan betalt dem skall vi då verkligen låta resten av stridsvagns/stridsfordonsarvet förfalla?

är du beredd att verka för ett stopp för avveckling av försvarsmateriel nu som kan visa sig användbart vid en förstoring av insatsorganisationen?

Kan du tänka dig att komplettera nuvarande personalförsörjning med en obligatorisk mönstringsplikt för flickor/pojkar och könsneutral uttagning till en selektiv värnplikt a la norge/danmark?

Slutligen hoppas jag att klippning blev till belåtenhet :-)

mvh/jan-olov

Åsa Lindestam sa...

Tack för frågan! Jag som politiker jobbar jämt! Tror inte det gått en dag utan att jag läst mina mail och kollat in på Facebook, skrivit lite ibland om vad jag gör (har försökt vila stundtals!), läst en del o sorterat post.
Den ryska utvecklingen följer jag noga på olika sätt. Genom åren har jag skaffat mig vänner, bekanta och andra intresserade som hör av sig till mig på olika vis. Inte minst du bidrar till ett antal mail, stort tack för det.
Jag vet mycket väl att de upprustar.
Det svenska försvaret jobbar efter de riktlinjer de fått från regeringen. Tyvärr bär det iväg åt fel håll.
Jag tillsammans med mina kollegor i FöU(S) planerar en hel del. Vår talesperson i de stora frågorna är Peter Hultqvist, ordförande i vårt utskott. Vi samtalar ofta.
Vad vi planerar kommer du att få veta senare. Det är regeringen som lägger budget först, och sen får vi förhålla oss till den och de pengar de lägger.
Det är samma sak om du satt i en fotbollsklubbs styrelse. Du kan inte sitta med och bestämma på ett styrelsemöte att "vi gör så här" och sen går du ut från mötet o säger att jag vill inte, jag tänker göra tvärsom. Du måste delta på mötet, säga vad du anser, argumentera för det och sen är det majoritetsbeslut som gäller. Och anser fotbollsklubben att ordförande ska vara den som går till media då kan inte du springa dit före och berätta för nån journalist. Då är det kört för dig. Så fungerar både politik och demokrati.
Så du får ge dig till tåls ett tag till...
Och frisyren blev ny, ska försöka lägga upp en bild om jag kan...känns ovant i alla fall...

jan-olov sa...

Tack skall du ha Åsa.

Ja så funkar det förstås i det korta perspektivet regeringen lägger budget och så kommer det partimotioner.

I det längre perspektivet tänkte jag nog på vilje inriktning och pågående arbete inom försvarsberedningen.

jag och andra väntar och hoppas på att den som väntar på något gott inte väntar för länge..

Min känsla är att det blir bra mycket bättre än idag..

Hmn det är nog fler som behöver klippa sig när spegeln passeras och även en del ytterliggare renoveringar/modifieringar.

Allt gott

Jan-olov