Åsa Lindestams blogg: Pirater

onsdag 27 maj 2009

Pirater


Har lite roligt åt PJ Anders Linders inlägg i debatten om de pirater som togs tillfånga igår av våra soldater och sjömän på korvetten utanför Somalia. Visst kan det vara bra att vi tar hand om fångar och ser till att de är säkra genom att ge dem en flytväst det första vi gör. Men jag är mycket mer oroad över vad som händer när de ska överlämnas enligt de avtal som vi sagt ja till och det betyder Kenya. Hur blir det med MR, mänskliga rättigheter, när de väl är där och ska bli dömda i en rättvis rättegång och hur blir det i fängelset? Blir de behandlade på ett människovärdigt sätt?

Förra gången jag skrev om min oro ifall nåt skulle hända fick jag ett par påhopp om att dessa pirater inte var så mycket värda för de hade förmodligen mördat och då kunde man likagärna behandla dem som sämre djur. Men se det anser inte jag! Och jag undrar i mitt stilla sinne om dessa pirater haft ett val i livet där de kunde besluta att välja mellan utbildning och ett vanligt arbete eller att hunger drev dem att bli pirater? Vilket val har vi i Sverige? Eftersom jag har en bakgrund inom förskolans värld vet jag hur mycket en familj kan betyda för framtida val. Eller för att bara bli nåt för att bli sedd. Så jag tänker fortsätta vara orolig för människor i världen.

1 kommentar:

EP sa...

Åsa har en klar poäng. Dessa föräldrar inte bara syns de har en avgörande betydelse för barnens karriärval.
Dessa tredje världens fribytare.
UR Tact