Åsa Lindestams blogg: Natoövningen i norr

söndag 7 juni 2009

Natoövningen i norr


Om jag har ett fotbollslag skulle jag vilja träna tillsammans med mina kompisar. Om Sverige är anmäld till PFF (Partnerskap för fred) ska vi samträna med de som vi ser som kamrater. I övningen i norr som startar idag tränar vi tillsammans med de länder som vi ger oss ut tillsammans med i världen. I botten av alla våra uppdrag från Sverige ligger en begäran från FN; ett FNmandat. Annars ställer vi inte upp. Det är viktigt och får aldrig glömmas bort.

Peter Rådberg (MP) påstår på SvDs Brännpunkt att på övningen i norr finns ett fartyg som är kärnbestyckat. Det tror jag verkligen inte, när har England skaffat ett sånt fartyg? Vilka källor säger att det är så? Dessa källor är inte mina. Jag har andra och de säger att de inte är bestyckade med kärnvapen.

Oavsett: vi måste träna med dem vi ger oss ut tillsammans med, hur skulle det annars se ut? När vi far ut i världen är det ingen lek. Människor lider, många dör och vi måste veta att det vi gör inte försämrar läget utan att vi gör nytta. Annars ska vi inte vara där. Och då måste vi öva med några som tycker som vi. Och som sagt: FNmandat i botten! Läs inlägg från fler!

Inga kommentarer: