Åsa Lindestams blogg: Europeisk Säkerhetspolitik

torsdag 26 mars 2009

Europeisk Säkerhetspolitik


For till Rom på OSSE-uppdrag. Rysslands president föreslog en ny europeisk säkerhetsstrategi under hösten 2008. Under vintermötet i Wien i februari fick vi veta hur presidenten tänkt och ta del av material och dessutom ha en diskussion med vice utrikesministern från Ryssland, Gruscho.
Mitt inlägg i Wien då i februari var att hälften av befolkningen var utesluten, det var endast män som fanns i panelen, män som föreslog vad som skulle göras och män som lyssnade. Av ca 60 inlägg i debatten var vi tre kvinnor. Om fler som var olika skulle kunna vara med, så skulle fler frågor ställas och fler svar avges vilket ger ett bredare perspektiv.
I Rom igår samlades ca 25 länder för att fundera över presidentens förslag och bidra till ytterligare diskussion. Nästan bara män, runt 60-70 år...och de upprepade en hel del. Många började i murens fall, nån tom i Ottomanska riket. (Phu!)
Mitt inlägg här blev en upprepning av kvinnoperspektivet och dessutom la jag till en ytterligare dimension, den civila. Jag påpekade att i de senare konflikterna var ca 90 % av de dödade civila. Detta är en ny och annorlunda strategi än i de kalla krigens dagar när militär i uniform slogs mot annan militär i uniform. Men en inkluderande politik gör att även den civila delen av befolkningen kan få komma till tals. Men då måste vi släppa in fler som får yttra sig.
Jag tillade att vi även måste tillfråga ungdomar att delta, eftersom de ställer annorlunda frågor och ger andra svar, vilket skulle bredda diskussionen. Män i samma ålder som varit med länge säger samma saker varje gång och upprepar gärna vad den tidigare sagt, ibland utan att komma med något nytt. Samtidigt som vi sänder militär trupp måste vi börja planera för den civila delen, människor måste få se att det händer bra saker, polisen är ärlig, fängelser innehar fångar som avtjänar rättmätiga straff, barn o ungdomar går i skolor, det finns sjukhus, banker fungerar som de ska...och människor har arbeten där de kan leva på lönen, så vi får bort korruptionen...

Jag fick en hel del applåder, och en av ryssarna blinkade åt mig o nickade.

Inga kommentarer: